Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

1-trimestr-tehotenstvi:13-tyden-tehotenstvi [2017/01/14 14:55] (aktuální)
Editor vytvořeno
Řádek 1: Řádek 1:
 +===== 13. týden těhotenství =====
 +==== Jak vaše dítě roste ====
  
 +Na malých prstících se vytváří otisky, žíly a orgány jsou jasně viditelné skrze stále tenkou kůži a tělo začíná dohánět hlavu, která momentálně tvoří třetinu jeho velikosti. Pokud čekáte holčičku, tak už má ve vaječnících přes 2 miliony vajíček. Vaše dítě je dlouhé téměř 7,5cm (jako středně velká kreveta) a váží těměř 30g.
 +
 +==== Jak se váš život mění ====
 +
 +Toto je poslední týden vašeho prvního trimestru a riziko potratu je mnohem nižší. Příští týden ohlásí začátek druhého trimestru, což je relativně příjemná doba pro mnoho žen, protože příznaky jako ranní nevolnost a únava ustupují. Další dobré zprávy: Mnoho párů zjišťuje, že se zvyšuje jejich chuť na sex. Porod je zatím v nedohlednu, ale vaše prsa už mohou vytvářet mlezivo, tekutinu bohatou na živiny, kterou budete krmit dítě první dny po narození, než začne téct mléko.
 +
 +==== O kolik víc bych měla denně sníst? ====
 +
 +Potřebujete jen přibližně 300 kalorií denně navíc, pokud jste těhotné. Ať jsou to kalorie zdravé: nekupujte si jídlo ve fast foodu, místo toho si dejte sklenici mléka a pár plátků celozrnného chleba.
 +Ale nemusíte tyto hodnoty dodržovat přesně. Pokud si vybíráte zdravé potraviny a váš lékař je spokojený s tím, jak přibíráte,​ není třeba se kvůli kaloriím trápit.
 +
 +==== Jaké důležité živiny mám přijímat? ====
 +
 +Proteiny, železo a vápník jsou tři živiny, které potřebujete jíst, abyste zůstaly zdravé a podpořily vývoj dítěte.
 +
 +**Proteiny:​** cílem je 71g denně. Libové maso, vejce a mléčné výrobky, stejně jako ořechy, fazole a sójové produkty jako tofu jsou jejich dobrým zdrojem. Ryby jsou také dobrým zdrojem proteinů (stejně jako životně důležitých omega-3 mastných kyselin), ale kvůli obavám z kontaminace se odborníci dohadují, kolik a jaký typ ryby byste měly jíst.
 +
 +**Železo:​** Je velmi důležité zkonzumovat denně 27mg železa a vyhnout se tak anémii, běžnému problému těhotných žen. Železo, které se nachází v živočišných produktech, tělo vstřebá snadněji než železo z rostlinné stravy. Co je jeho nejlepším zdrojem? Libové červené maso. Pokud jste vegetariánky nebo váš žaludek odmítá maso strávit, můžete železo získat ze zeleniny, jako třeba ze špenátu a z luštěnin, například z čočky. Může být těžké získat železo z těchto potravin, proto vám váš lékař může doporučit doplňky s obsahem železa. (Tip: Vitamín C zvyšuje vstřebávání železa, proto jezte potraviny bohaté na vitamín C – jako citrusy, jahody a sladké papriky – zároveň jezte potraviny obsahující železo, nebo užívejte doplňky obsahující železo a zapíjejte je pomerančovým džusem.)
 +
 +**Vápník:​** Čtyři porce mléčných výrobků denně vám pomohou získat 1000mg vápníku, který potřebujete (1300mg, pokud je vám 18 a méně let). Vaše dítě potřebuje vápník pro své kosti a zuby. Pokud nekonzumujete dostatek těchto živin, vezme si, co potřebuje, z vašeho těla a vy ztratíte vápník uložený v kostech.
 +
 +==== Když užívám vitamíny pro těhotné, musím i tak věnovat pozornost tomu, co jím? ====
 +
 +Ano! Vitamíny pro těhotné vám mohou pomoci vyplnit všechny nutriční mezery ve stravě, ale neměly by nahradit zdravé potraviny. Vitamíny pro těhotné nepokryjí celou potřebu vápníku, kterou právě teď vaše tělo vyžaduje. Je třeba jíst spoustu čerstvého ovoce a zeleniny kvůli vláknině – napomáhá trávení a vy se tak vyhnete zácpě, což je běžná těhotenská komplikace. Pokud jste zdravé ženy, které se orentují v informacích o zdravé výživě a vyvážené dietě a nejsou zde žádné konkrétní rizikové faktory, ne všichni odborníci souhlasí, abyste braly multivitamíny a minerální doplňky. Nicméně všichni se shodují v tom, že je třeba užívat kyselinu listovou před početím a během prvního trimestru a mnoho z odborníků se také domnívá, že je důležité užívat železo během druhého a třetího trimestru.
 +
 +Většina lékařů vám doporučí užívat vitamínové doplňky od chvíle, kdy se rozhodnete otěhotnět až do konce těhotenství.
 +
 +==== Úkol na tento týden ====
 +
 +Podělte se se svým partnerem o představy, jak chcete vychovávat vaše dítě. Zkuste si toto kreativní písemné cvičení: Oba sepište seznamy, jeden nazvěte „Moje matka vždy…“ a druhý „Moje matka nikdy…“. Poté udělejte to samé s „Můj otec vždy/Můj otec nikdy“. Až seznamy dokončíte,​ mluvte o tom, co jste napsali a společně se rozhodněte,​ které chování oceňujete, a kterému byste se chtěli při výchově vašeho dítěte vyhnout.
 +
 +==== Sex během těhotenství ====
 +
 +=== Je bezpečné mít během těhotenství sex? ===
 +
 +Většina žen, které mají bezproblémové těhotenství,​ mohou mít sex až dokud jim nepraskne voda nebo než nezačnou rodit. Při milování dítěti nemůžete ublížit. Plodový vak a silné vaginální svaly dítě ochrání a hustá hlenová zátka, která utěsňuje čípek, pomáhá chránit před infekcí.
 +Zatímco orgasmus může způsobit mírné děložní stahy (stejně jako stimulace bradavek a prostaglandiny v ejakulátu),​ trvají chvíli a jsou neškodné.
 +
 +Přesto existují určité okolnosti, za kterých budete muset své aktivity upravit, nebo se zdržet sexu na část těhotenství úplně. Lékař by vám měl dát vědět, zda máte – nebo by mohly vzniknout – jakékoliv komplikace, díky kterým by byl sex nebezpečný. Pokud si nejste jisté, zeptejte se svého lékaře.
 +
 +=== Bude sex během těhotenství jiný? ===
 +
 +Mnoho žen tvrdí, že sex v těhotenství je odlišný. Pro některé je příjemnější,​ minimálně někdy. U jiných žen je to během části těhotenství naopak. Co se vlastně děje? Zvyší se průtok krve v pánevní oblasti a prokrvují se genitálie. Zvyšující se citlivost vede k tomu, že vás sex více uspokojuje. Můžete mít více vaginálního výtoku, tedy jste vlhčí, což může být také plus.
 +Na druhou stranu se vám možná nelíbí, jak tyto změny pociťujete a z překrvených genitálií můžete mít nepříjemný pocit plnosti. Můžete pociťovat jemné křeče v břiše nebo kontrakce během nebo hned po pohlavním styku či orgasmu.
 +
 +V prsou můžete cítit mravenčení,​ na dotek mohou být jemná a nezvykle citlivá, zejména v prvním trimestru. Jemnost ustoupí, ale prsa mohou zůstat citlivější. Některým ženám může připadat tato zvýšená citlivost vzrušující,​ zatímco jiným ne (a každý dotek jim může být nepříjemný).
 +
 +Řekněte partnerovi, pokud se necítíte příjemně i pokud jde o něco, co jste byli zvyklí společně dělat. Pokud jste vzrušená, ale neužijete si pohlavní styk, zvolte jiné aktivity jako vzájemné dráždění,​ orální sex nebo masturbaci. Experimentujte a přizpůsobte si milování tak, aby bylo příjemné pro oba.
 +
 +Pamatujte si, že spíše než o sex jde o fyzickou intimitu. Pokud se na sex necítíte nebo vám ho zakázal váš lékař, stále se můžete objímat, líbat, hladit.
 +
 +=== Od doby, co jsem těhotná, ještě jsem neměla na sex chuť. Je to normální? ===
 +
 +Co žena, to jiné zkušenosti a jiná touha po sexu v těhotenství. Některé ženy mají na sex větší chuť, zatímco ostatní zajímá méně. Mnoho žen tvrdí, že jejich chuť na sex kolísá, pravděpodobně podle toho, jak se cítí fyzicky a psychicky.
 +
 +Můžete se cítit unavené, špatně naladěné nebo vám může být nevolno, především v prvním trimestru. Není neobvyklé, pokud se cítíte zahlcené tělesnými a emočními změnami, kterými procházíte. Snad vás povzbudí, že vaše chuť na sex se může vrátit ve druhém trimestru poté, co poleví ranní nevolnost a únava.
 +
 +Není také neobvyklé, že touha ve třetím trimestru opět zmizí, především v posledním měsíci či dvou. Můžete být příliš velká, bolavá a vyčerpaná na to, aby pro vás byl sex přijemný a pohodlný. Můžete se cítit sebevědomě díky změnám, kterými vaše tělo prošlo a nebo být posedlá blížícím se porodem.
 +
 +Dejte partnerovi najevo, jak se cítíte a ujistěte ho, že ho stále milujete. Je důležité spolu komunikovat a podporovat jeden druhého nejlépe jak dokážete, protože těmito změnami procházíte společně.