Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

1-trimestr-tehotenstvi:9-tyden-tehotenstvi [2017/01/14 14:33] (aktuální)
Editor vytvořeno
Řádek 1: Řádek 1:
 +===== 9. týden těhotenství =====
 +==== Jak vaše dítě roste ====
  
 +Váš nový nájemník už měří přibližně 2,5 cm – velikost hroznové kuličky – a váží pár gramů. Začíná vypadat víc a víc jako člověk. Už jsou vytvořeny všechny základní části jeho těla, příštích pár měsíců se ale budou ještě jemně dolaďovat. Objevují se další změny: srdce dítěte už se rozdělilo do 4 dutin a začínají se tvořit chlopně. Embryonální ocásek už celý zmizel. Začínají fungovat svaly, orgány, nervy. Vnější pohlavní orgány už jsou utvořené, ale přesto ještě několik týdnů nepůjde poznat, jestli to je chlapeček, nebo holčička. Má už plně vyvinuté oči, ale pevně zavřené a neotevřou se do 27. týdne. Má malé ušní lalůčky a jeho ústa, nos a nozdry jsou výraznější. Placenta je dostatečně vyvinutá na to, aby převzala rozhodující práci – produkci hormonů. Teď, když je ukončen základní tělesný vývoj, je dítě na nejlepší cestě začít rychle přibývat na váze.
 +
 +==== Jak se mění váš život ====
 +
 +Nejspíš stále nevypadáte jako těhotné, i když se vám trochu zvětšil obvod pasu. Přesto se pravděpodobně těhotné cítíte. V plné síle jsou u většiny žen nejen ranní nevolnosti, ale i další fyzické symptomy. A vaše emoce létají jako na horské dráze.
 +Změny nálad jsou teď běžné. Je normální cítit střídavě nadšení i strach z toho, že budete rodičem. Většina žen cítí, že se náladovost objevuje okolo 6. až 10. týdne, uklidňuje se v druhém trimestru a poté se znovu objeví ke konci těhotenství.
 +
 +==== Kdy to oznámit v práci? ====
 +
 +Některé ženy oznámí své těhotenství v zaměstnání ihned. Další čekají tak dlouho, jak to jde, protože se bojí, že jejich nadřízený i spolupracovníci k nim změní přístup. Některé ženy čekají, dokud nejsou v druhém trimestru, kdy významně klesá riziko potratu. Kdy je pro vás ten nejlepší čas oznámit těhotenství?​ Uvádíme jisté faktory, které pomohou s rozhodnutím:​
 +Jsou nějaké komplikace? Pokud jsou a vy musíte chodit pravidelně k lékaři nebo často zvracíte, uleví se vám, když v zaměstnání řeknete pravdu.
 +
 +Jak moc je vám špatně? Pokud trpíte téměř stále probíhající nevolností nebo často zvracíte, měly byste svůj stav oznámit nadřízenému dříve, než jste měly původně v úmyslu. Než to oznámíte, ujasněte si, co chcete: Soucit? Neschopenku?​ Flexibilní pracovní dobu, dokud se nedostanete z nejhoršího?​ Požádejte o to, co potřebujete a ujistěte nadřízeného,​ že většina žen se na konci třetího měsíce cítí lépe.
 +
 +Je vaše práce náročná nebo potenciálně nebezpečná?​ Pro bezpečí vaše i vašeho dítěte budete chtít pravděpodobně vyjít brzy s pravdou ven. Pokud to oznámíte včas, můžete se dohodnout na změně pracovních povinností i časovém rozvrhu.
 +Podpoří vás váš zaměstnavatel a kolegové? To záleží na tom, do jaké míry zasáhla těhotenství jiných kolegyň do pracovního prostředí a výkonu a také na vašem vztahu s nadřízeným. Když jste si jisté, že váš nadřízený zprávu přijme profesionálně,​ tak pokud mu své těhotenství oznámíte brzy, můžete využít zaměstnaneckých výhod, které napomohou k tomu, že vaše těhotenství bude zdravější a méně stresující. Bohužel někteří zaměstnavatelé nejsou právě osvícení, pokud jde o těhotné zaměstnankyně. Pokud máte obavy, jak nadřízený zareaguje, postupujte opatrně a vyčkejte s oznámením,​ dokud těhotenství nepůjde vidět. Nebo se můžete tajně zeptat kolegyně, která je těhotná, jak její stav zaměstnavatel přijal.
 +
 +Měly byste ale vědět, že máte svá zákonná práva. Existuje Zákon o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací (antidiskriminační zákon). Tento zákon zakazuje diskriminaci těhotných žen.
 +
 +==== Úkol na tento týden ====
 +
 +Začněte každodenní rituál, kdy se spojujete se svým dítětem. Vyhraďte si denně 2, 5 až 10 minut, kdy budete myslet na své dítě. Spousta maminek to dělá po probuzení a před usnutím. V tuto dobu tiše seďte a jemně položte ruce na bříško. Soustřeďte se na svůj dech a začněte myslet na miminko (na vaše naděje, sny, na to, jaký chcete být rodič, atd.). Je to skvělý způsob, jak se začít s miminkem spojovat a pomůže vám naplánovat si, jakým rodičem chcete být.