Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

2-trimestr-tehotenstvi:14-tyden-tehotenstvi [2017/01/15 11:53]
Editor vytvořeno
2-trimestr-tehotenstvi:14-tyden-tehotenstvi [2017/01/16 10:03] (aktuální)
Editor
Řádek 1: Řádek 1:
-14. týden těhotenství +===== 14. týden těhotenství ​===== 
-Jak vaše dítě roste+==== Jak vaše dítě roste ====
  
-Co se vyvíjí tento týden: Vaše dítě teď může šilhat, mračit se, dělat grimasy, čůrat a pravděpodobně si i sát paleček. Díky mozkovým impulzům pracují svaly obličeje a drobná tvářička předvádí jeden výraz za druhým. Ledviny produkují moč, kterou dítě vypouští do plodové vody kolem sebe – tento proces bude pokračovat až do porodu. Pokud v tuto dobu absolvujete vyšetření ultrazvukem,​ můžete miminko chytit, jak si cucá palec, protože nyní už ho dokáže uchopit.+Co se vyvíjí tento týden: Vaše **dítě teď může šilhat, mračit se, dělat grimasy, čůrat a pravděpodobně si i sát paleček**. Díky mozkovým impulzům pracují svaly obličeje a drobná tvářička předvádí jeden výraz za druhým. Ledviny produkují moč, kterou dítě vypouští do plodové vody kolem sebe – tento proces bude pokračovat až do porodu. Pokud v tuto dobu absolvujete vyšetření ultrazvukem,​ můžete miminko chytit, jak si cucá palec, protože nyní už ho dokáže uchopit.
  
-Další novinky: Miminko se protahuje. Měří skoro 9cm (velikost citrónu) a váží přes 40g. Tělo roste rychleji než hlava, která momentálně sedí na teď už nápadnějším krku. Ke konci týdne paže dorostou do délky, která proporčně odpovídá zbytku těla. (Nohy ještě musí dorůst.) Začínají mu růst po celém těle chloupky jemné jako peříčko. Játra začínají tvořit tento týden žluč, což je znamení, že fungují správně, a slezina začíná pomáhat s produkcí červených krvinek. I když ještě nemůžete cítit jemné údery a kopy, ruce a nohy (měří něco přes centimetr) vašeho malého boxera jsou teď ohebnější a aktivnější.+Další novinky: ​**Miminko se protahuje**. Měří skoro 9cm (velikost citrónu) a váží přes 40g. Tělo roste rychleji než hlava, která momentálně sedí na teď už nápadnějším krku. Ke konci týdne paže dorostou do délky, která proporčně odpovídá zbytku těla. (Nohy ještě musí dorůst.) Začínají mu růst po celém těle chloupky jemné jako peříčko. Játra začínají tvořit tento týden žluč, což je znamení, že fungují správně, a slezina začíná pomáhat s produkcí červených krvinek. I když ještě nemůžete cítit jemné údery a kopy, ruce a nohy (měří něco přes centimetr) vašeho malého boxera jsou teď ohebnější a aktivnější.
  
-Jak se mění váš život+==== Jak se mění váš život ​====
  
 Vítejte ve druhém trimestru! Vrací se vám energie, vaše prsa mohou být méně citlivá a nevolnost už mohla zcela polevit. Pokud ne, vydržte, je velká šance, že už to bude brzy za vámi (i když pár něšťastnic se bude cítit špatně dál). Vítejte ve druhém trimestru! Vrací se vám energie, vaše prsa mohou být méně citlivá a nevolnost už mohla zcela polevit. Pokud ne, vydržte, je velká šance, že už to bude brzy za vámi (i když pár něšťastnic se bude cítit špatně dál).
Řádek 12: Řádek 12:
 Vrchol vaší dělohy vyčnívá kousek nad stydkou kost, což může být dost na to, aby už vylezlo bříško. Že začíná být vidět může být docela vzrušující,​ protože to je zřetelný důkaz pro vás i vašeho partnera, že čekáte miminko. Věnujte čas plánování,​ snění a užijte si tuto úžasnou dobu. Je normální si čas od času dělat starosti, ale zaměřte se hlavně na péči o sebe i dítěti a věřte, že vše, co má přijít, zvládnete. Vrchol vaší dělohy vyčnívá kousek nad stydkou kost, což může být dost na to, aby už vylezlo bříško. Že začíná být vidět může být docela vzrušující,​ protože to je zřetelný důkaz pro vás i vašeho partnera, že čekáte miminko. Věnujte čas plánování,​ snění a užijte si tuto úžasnou dobu. Je normální si čas od času dělat starosti, ale zaměřte se hlavně na péči o sebe i dítěti a věřte, že vše, co má přijít, zvládnete.
  
-Bude už vidět pohlaví miminka?+==== Bude už vidět pohlaví miminka? ​====
  
 Chlapeček, holčička, nebo velké překvapení?​ 64% nastávajících maminek chce vědět pohlaví děťatka dopředu, zatím co zbytek se nechá překvapit. Pokud nechcete znát pohlaví dítěte, řekněte to lékaři ihned, aby to na vás nevyhrkl během ultrazvukového vyšetření nebo při procházení výsledků testů. Chlapeček, holčička, nebo velké překvapení?​ 64% nastávajících maminek chce vědět pohlaví děťatka dopředu, zatím co zbytek se nechá překvapit. Pokud nechcete znát pohlaví dítěte, řekněte to lékaři ihned, aby to na vás nevyhrkl během ultrazvukového vyšetření nebo při procházení výsledků testů.
  
-Výhody toho, že znáte pohlaví: Mnoho žen tvrdí, že k dítěti cítí silnější pouto, když znají pohlaví a mohou si představovat chlapečka nebo holčičku. Můžete připravit staršího sourozence na příchod mladšího bratříčka nebo sestřičky. Budete vědět, jaké oblečení dítěti koupit.+**Výhody toho, že znáte pohlaví:** Mnoho žen tvrdí, že k dítěti cítí silnější pouto, když znají pohlaví a mohou si představovat chlapečka nebo holčičku. Můžete připravit staršího sourozence na příchod mladšího bratříčka nebo sestřičky. Budete vědět, jaké oblečení dítěti koupit.
  
-Výhody čekání: Pro vás, vašeho partnera i vaše rodiny to bude v den porodu nádherné překvapení. Vaše touha dozvědět se pohlaví vás může motivovat v náročnějších fázích porodu.+**Výhody čekání:** Pro vás, vašeho partnera i vaše rodiny to bude v den porodu nádherné překvapení. Vaše touha dozvědět se pohlaví vás může motivovat v náročnějších fázích porodu.
 Budete následovat tradici svých rodičů, prarodičů,​ a tak dále. Budete následovat tradici svých rodičů, prarodičů,​ a tak dále.
  
 Nedojde k omylu. Přímo na místě uvidíte pohlaví miminka na vlastní oči. Ultrazvukové vyšetření není vždy na 100% přesné. Nedojde k omylu. Přímo na místě uvidíte pohlaví miminka na vlastní oči. Ultrazvukové vyšetření není vždy na 100% přesné.
  
-Úkol na tento týden+==== Úkol na tento týden ​====
  
 Najděte si vhodnou aktivitu. Pokud jste to doteď neudělaly, je správný čas začít pravidelně cvičit. Mnoho žen zjistí, že různé kurzy jsou skvělá příležitost k seznámení s jinými těhotnými ženami, se kterými si mohou poskytnout vzájemnou podporu. Dobrá jsou cvičení ve vodě, jóga pro těhotné, pilates, chůze, nebo taneční kurz pro těhotné. Najděte si vhodnou aktivitu. Pokud jste to doteď neudělaly, je správný čas začít pravidelně cvičit. Mnoho žen zjistí, že různé kurzy jsou skvělá příležitost k seznámení s jinými těhotnými ženami, se kterými si mohou poskytnout vzájemnou podporu. Dobrá jsou cvičení ve vodě, jóga pro těhotné, pilates, chůze, nebo taneční kurz pro těhotné.
  
-Cvičení v těhotenství+==== Cvičení v těhotenství ​====
  
 Dobrá zpráva: V těhotenství můžete začít cvičit, i když vás doteď nejvíc bavilo válení na gauči. Pokud jste před těhotenstvím měly sedavý životní styl, je důležité promluvit si o cvičení se svým lékařem. Dobrá zpráva: V těhotenství můžete začít cvičit, i když vás doteď nejvíc bavilo válení na gauči. Pokud jste před těhotenstvím měly sedavý životní styl, je důležité promluvit si o cvičení se svým lékařem.
Řádek 33: Řádek 33:
 Těhotenství není správná doba na to začít hubnout ani začít nějaké pravidelné dynamické aerobní cvičení, ale pokud není vaše těhotenství rizikové, můžete denně cvičit v mírném tempu. Těhotenství není správná doba na to začít hubnout ani začít nějaké pravidelné dynamické aerobní cvičení, ale pokud není vaše těhotenství rizikové, můžete denně cvičit v mírném tempu.
  
-Začněte pomalu a s rozmyslem+=== Začněte pomalu a s rozmyslem ​===
  
 Začátečnice by měly cvičit zpočátku 10 minut a postupně zvýšovat až na 30 minut denně, případně většinu dní v týdnu. Nesnažte se zpotit ani cvičit do vyčerpání. Pravidlo: Zpomalte, pokud nedokážete pohodlně pokračovat v konverzaci. Začátečnice by měly cvičit zpočátku 10 minut a postupně zvýšovat až na 30 minut denně, případně většinu dní v týdnu. Nesnažte se zpotit ani cvičit do vyčerpání. Pravidlo: Zpomalte, pokud nedokážete pohodlně pokračovat v konverzaci.
  
-Vhodně se stravujte a dostatečně pijte. To, že jste těhotné, znamená, že potřebujete denně navíc přibližně 300 kalorií, ovšem záleží na vaší váze. Pokud je venku teplo a vlhko, noste klobouk proti slunci a několik vrstev pohodlného oblečení. Noste s sebou láhev s vodou, abyste mohly doplňovat tekutiny. Použijte ochranný krém, protože vaše pokožka je v těhotenství na slunce citlivější.+**Vhodně se stravujte a dostatečně pijte.** To, že jste těhotné, znamená, že potřebujete denně navíc přibližně 300 kalorií, ovšem záleží na vaší váze. Pokud je venku teplo a vlhko, noste klobouk proti slunci a několik vrstev pohodlného oblečení. Noste s sebou láhev s vodou, abyste mohly doplňovat tekutiny. Použijte ochranný krém, protože vaše pokožka je v těhotenství na slunce citlivější.
  
-Bezpečné pohybové aktivity+=== Bezpečné pohybové aktivity ​===
  
-Chůze je ta nejlepší aktivita pro těhotné ženy, protože je bezpečná, snadná, zvyšuje fyzickou zdatnost a zlepšuje kardiovaskulární systém. Je to skvělý způsob, jak se začít hýbat, pokud jste před těhotenstvím necvičily.+**Chůze** je ta nejlepší aktivita pro těhotné ženy, protože je bezpečná, snadná, zvyšuje fyzickou zdatnost a zlepšuje kardiovaskulární systém. Je to skvělý způsob, jak se začít hýbat, pokud jste před těhotenstvím necvičily.
  
-Aerobní cvičení v mírném tempu: kurz nebo cvičení na DVD. Podívejte se po takovém, který je zaměřen na těhotné ženy.+**Aerobní cvičení v mírném tempu**: kurz nebo cvičení na DVD. Podívejte se po takovém, který je zaměřen na těhotné ženy.
  
-Plavání: To je skvělá pohybová aktivita, protože procvičuje celé tělo a nezatěžuje klouby. A navíc: voda vás nadnáší a tím poskytuje úlevu vašemu tělu, které musí nést čím dál větší zátěž.+**Plavání**: To je skvělá pohybová aktivita, protože procvičuje celé tělo a nezatěžuje klouby. A navíc: voda vás nadnáší a tím poskytuje úlevu vašemu tělu, které musí nést čím dál větší zátěž.
 Jóga pro těhotné a protahování:​ Obojí snižuje napětí a udržuje vás ohebné a silné. Jóga pro těhotné a protahování:​ Obojí snižuje napětí a udržuje vás ohebné a silné.
  
-Kterým aktivitám se vyhnout+=== Kterým aktivitám se vyhnout ​===
  
-Riskantním sportům jako například potápění a aktivitám, při kterých hrozí pád, jako jízda na koni, lyžování,​ snowboarding a vodní lyže.+Riskantním sportům jako například potápění a aktivitám, při kterých hrozí pád, jako **jízda na koni, lyžování,​ snowboarding a vodní lyže**.
  
-Další typy aktivit, jako jízda na kole, by měly být prováděny opatrně nebo byste je měly odložit až dokud se dítě nenarodí. Cyklisté mohou nesouhlasit,​ ale někteří odborníci se domnívají,​ že jízda na kole je během druhého a třetího trimestru nebezpečná,​ protože v tu dobu už ženy nedokážou dobře udržet rovnováhu a hrozí pád.+Další typy aktivit, ​**jako jízda na kole**, by měly být prováděny opatrně nebo byste je měly odložit až dokud se dítě nenarodí. Cyklisté mohou nesouhlasit,​ ale někteří odborníci se domnívají,​ že jízda na kole je během druhého a třetího trimestru nebezpečná,​ protože v tu dobu už ženy nedokážou dobře udržet rovnováhu a hrozí pád.
  
-V těhotenství byste neměly začít s běháním, ale pokud jste byly zvyklé pravidelně běhat ještě před otěhotněním,​ můžete v tom pokračovat. Přesto ale možná budete muset udělat určité změny, proto si o tom promluvte se svým lékařem.+V těhotenství byste neměly ​**začít s běháním**, ale pokud jste byly zvyklé pravidelně běhat ještě před otěhotněním,​ můžete v tom pokračovat. Přesto ale možná budete muset udělat určité změny, proto si o tom promluvte se svým lékařem.
  
-Po prvním trimestru se vyhněte sedům-lehům i dalším cvikům vleže na zádech, mohou vám způsobit závratě a snížit průtok krve do dělohy.+Po prvním trimestru se vyhněte ​**sedům-lehům** i dalším ​**cvikům vleže na zádech**, mohou vám způsobit závratě a snížit průtok krve do dělohy.
  
-Vzpírání a další cvičení, při kterém musíte stát na místě delší dobu, může také snížit přívod krve miminku. Měnte polohy nebo jednoduše choďte dopředu dozadu.+**Vzpírání** a další cvičení, při kterém musíte stát na místě delší dobu, může také snížit přívod krve miminku. Měnte polohy nebo jednoduše choďte dopředu dozadu.
  
-Varovné příznaky+=== Varovné příznaky ​===
  
 Pokud před cvičením trpíte dušností, počkejte, než to přejde. A pokud máte nějaký z těchto příznaků během cvičení, okamžitě přestaňte a pokud příznaky rychle nezmizí, kontaktujte svého lékaře: Pokud před cvičením trpíte dušností, počkejte, než to přejde. A pokud máte nějaký z těchto příznaků během cvičení, okamžitě přestaňte a pokud příznaky rychle nezmizí, kontaktujte svého lékaře:
  
-závratě nebo pocit na omdlení +  * závratě nebo pocit na omdlení 
-svalová slabost +  ​* ​svalová slabost 
-bolest hlavy +  ​* ​bolest hlavy 
-bolest na hrudi +  ​* ​bolest na hrudi 
-bolavé lýtko nebo otok +  ​* ​bolavé lýtko nebo otok 
-krvácení z vagíny +  ​* ​krvácení z vagíny 
-kontrakce (předčasný porod) +  ​* ​kontrakce (předčasný porod) 
-únik tekutiny z pochvy +  ​* ​únik tekutiny z pochvy 
-snížení pohybů plodu +  ​* ​snížení pohybů plodu 
-zrychlený tep, když jste v klidu+  ​* ​zrychlený tep, když jste v klidu