Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

2-trimestr-tehotenstvi:20-tyden-tehotenstvi [2017/01/15 17:47]
Editor vytvořeno
2-trimestr-tehotenstvi:20-tyden-tehotenstvi [2017/04/07 15:31] (aktuální)
Editor
Řádek 1: Řádek 1:
-20. týden těhotenství +===== 20. týden těhotenství ​===== 
-Jak vaše dítě roste+==== Jak vaše dítě roste ====
  
 Vaše dítě teď váží 300g. Od temene ke kostrči měří přibližně 16cm a kolem 25cm od hlavy k patě, tedy je velké jako banán. (Během prvních 20 týdnů má dítě nohy skrčené a tedy se dají těžko měřit, proto je dítě měřeno od temene ke kostrči. Po 20. týdnu už se měří od hlavy k patě.) Vaše dítě teď váží 300g. Od temene ke kostrči měří přibližně 16cm a kolem 25cm od hlavy k patě, tedy je velké jako banán. (Během prvních 20 týdnů má dítě nohy skrčené a tedy se dají těžko měřit, proto je dítě měřeno od temene ke kostrči. Po 20. týdnu už se měří od hlavy k patě.)
 V těchto dnech už více polyká, což je dobrý trénink pro trávicí systém. Také tvoří mekonium, černý, lepkavý, vedlejší produkt trávení. Tato mazlavá látka se hromadí v jeho střevech a uvidíte ji v první špinavé plence (některé děti vyloučí mekonium v děloze, jiné během porodu.) V těchto dnech už více polyká, což je dobrý trénink pro trávicí systém. Také tvoří mekonium, černý, lepkavý, vedlejší produkt trávení. Tato mazlavá látka se hromadí v jeho střevech a uvidíte ji v první špinavé plence (některé děti vyloučí mekonium v děloze, jiné během porodu.)
  
-Jak se mění váš život+==== Jak se mění váš život ​====
  
-Gratulujeme! Právě jste v polovině těhotenství. Vrchol dělohy je asi na úrovni pupíku a pravděpodobně už jste přibraly kolem 5 kil. Očekávejte,​ že od teď už každý týden přiberete kolem půl kila. (Pokud jste měly v době otěhotnění podváhu, měly byste přibírat trochu víc; pokud jste měly nadváhu, tak trochu méně.) Ujistěte se, že přijímáte dostatek železa, důležitý minerál pro tvorbu hemoglobinu (součást červených krvinek, které přenášejí kyslík).+Gratulujeme! Právě jste v polovině ​[[https://​www.modrykonik.cz/​|těhotenství]]. Vrchol dělohy je asi na úrovni pupíku a pravděpodobně už jste přibraly kolem 5 kil. Očekávejte,​ že od teď už každý týden přiberete kolem půl kila. (Pokud jste měly v době otěhotnění podváhu, měly byste přibírat trochu víc; pokud jste měly nadváhu, tak trochu méně.) Ujistěte se, že přijímáte dostatek železa, důležitý minerál pro tvorbu ​[[http://​cs.wikipedia.org/​wiki/​Hemoglobin|hemoglobinu]] (součást červených krvinek, které přenášejí kyslík).
  
 Během těhotenství vaše tělo potřebuje více železa, aby udrželo krok s narůstajícím objemem krve, a stejně tak vaše dítě a placenta. Pro těhotné ženy je jedním z nejlepších zdrojů železa červené maso. Drůbež (zejména tmavé maso) také obsahuje železo. Dalšími zdroji železa jsou luštěniny,​ sójové výrobky, špenát, švestková šťáva, rozinky, a cereálie obohacené železem. Během těhotenství vaše tělo potřebuje více železa, aby udrželo krok s narůstajícím objemem krve, a stejně tak vaše dítě a placenta. Pro těhotné ženy je jedním z nejlepších zdrojů železa červené maso. Drůbež (zejména tmavé maso) také obsahuje železo. Dalšími zdroji železa jsou luštěniny,​ sójové výrobky, špenát, švestková šťáva, rozinky, a cereálie obohacené železem.
Řádek 13: Řádek 13:
 Pokud jste se ještě nezapsaly do předporodního kurzu, budete se možná chtít po nějakém poohlédnout,​ především pokud jste prvorodičky. Kurz pomůže vám i partnerovi v přípravě na těžkosti při porodu. Většina nemocnic kurzy poskytuje. Probíhají různě dlouho – jednou týdně po dobu několika měsíců, jeden den, jeden víkend, atd. Stejně tak můžete mít i svou porodní asistentku či dulu, která vás na vše připraví. Požádejte přátele, příbuzné nebo lékaře, ať vám někoho doporučí. Pokud jste se ještě nezapsaly do předporodního kurzu, budete se možná chtít po nějakém poohlédnout,​ především pokud jste prvorodičky. Kurz pomůže vám i partnerovi v přípravě na těžkosti při porodu. Většina nemocnic kurzy poskytuje. Probíhají různě dlouho – jednou týdně po dobu několika měsíců, jeden den, jeden víkend, atd. Stejně tak můžete mít i svou porodní asistentku či dulu, která vás na vše připraví. Požádejte přátele, příbuzné nebo lékaře, ať vám někoho doporučí.
  
-Dobře se vyspat+==== Dobře se vyspat ​====
  
 Jak těhotenství postupuje, může pro vás být těžší se v noci dobře vyspat a to díky zjevným i ne tak viditelným změnám, které se v těle odehrávají. Co by vás mohlo překvapit: Jak těhotenství postupuje, může pro vás být těžší se v noci dobře vyspat a to díky zjevným i ne tak viditelným změnám, které se v těle odehrávají. Co by vás mohlo překvapit:
  
-Poprvé v životě začnete chrápat, z části díky zvýšenému množství estrogenu, který přispívá k tomu, že vám otékají sliznice, které vystýlají nos a dokonce se vám může tvořit i více hlenu. Co dělat: spát na boku s mírně zvednutou hlavou. +  * Poprvé v životě začnete chrápat, z části díky zvýšenému množství estrogenu, který přispívá k tomu, že vám otékají sliznice, které vystýlají nos a dokonce se vám může tvořit i více hlenu. Co dělat: spát na boku s mírně zvednutou hlavou. 
-Ležení v posteli může velmi znepříjemnit pálení žáhy a poruchy trávení. Co dělat: Vyhýbejte se potravinám,​ které vyvolávají pálení žáhy, dvě až tři hodiny před spánkem už nic nejezte a zkuste spát v pohodlném sklopeném křesle nebo v posteli, kdy si záda podepřete několika polštáři. +  ​* ​Ležení v posteli může velmi znepříjemnit pálení žáhy a poruchy trávení. Co dělat: Vyhýbejte se potravinám,​ které vyvolávají pálení žáhy, dvě až tři hodiny před spánkem už nic nejezte a zkuste spát v pohodlném sklopeném křesle nebo v posteli, kdy si záda podepřete několika polštáři. 
-Ze spánku vás budí křeče v nohou. Co dělat: Uvolněte křeč tím, že natáhnete nohu, nejdříve patu, pak jemně přitáhněte prsty směrem k bércům, nebo se několik minut procházejte. +  ​* ​Ze spánku vás budí křeče v nohou. Co dělat: Uvolněte křeč tím, že natáhnete nohu, nejdříve patu, pak jemně přitáhněte prsty směrem k bércům, nebo se několik minut procházejte. 
-Celou noc se převalujete a snažíte se najít pohodlnou pozici. Co dělat: Lehněte si na bok s pokrčenými koleny a polštářem mezi nohama. Pro ještě větší pohodlí a podporu si vložte další polštáře pod břicho a za záda. Nebo zkuste použít tvarovaný polštář určený pro těhotné ženy. +  ​* ​Celou noc se převalujete a snažíte se najít pohodlnou pozici. Co dělat: Lehněte si na bok s pokrčenými koleny a polštářem mezi nohama. Pro ještě větší pohodlí a podporu si vložte další polštáře pod břicho a za záda. Nebo zkuste použít tvarovaný polštář určený pro těhotné ženy. 
-Uprostřed noci je vám horko a potíte se. Je běžné, že je těhotným ženám více teplo a to díky změnám v metabolismu,​ hormonech a váze. Co dělat: Udržujte v ložnici chládek a mějte na sobě jen to nejnutnější. U postele mějte připravené pantofle a župan na tradiční noční výlety do koupelny. +  ​* ​Uprostřed noci je vám horko a potíte se. Je běžné, že je těhotným ženám více teplo a to díky změnám v metabolismu,​ hormonech a váze. Co dělat: Udržujte v ložnici chládek a mějte na sobě jen to nejnutnější. U postele mějte připravené pantofle a župan na tradiční noční výlety do koupelny. 
-Zvednout se z postele je těžší než kdy jindy. Co dělat: Obraťte se na bok čelem k okraji postele. Svěste nohy a pažemi si pomožte do sedu. Umístěte nohy na zem v pravém uhlu k posteli a postavte se.+  ​* ​Zvednout se z postele je těžší než kdy jindy. Co dělat: Obraťte se na bok čelem k okraji postele. Svěste nohy a pažemi si pomožte do sedu. Umístěte nohy na zem v pravém uhlu k posteli a postavte se.
 Na spaní noste oblečení z přírodních prodyšných vláken, jako třeba z bavlny. Vyhněte se syntetickým materiálům,​ které nesají pot, jenž tak zůstane na pokožce a vám potom může být zima. Na spaní noste oblečení z přírodních prodyšných vláken, jako třeba z bavlny. Vyhněte se syntetickým materiálům,​ které nesají pot, jenž tak zůstane na pokožce a vám potom může být zima.
  
-Úkol na tento týden+==== Úkol na tento týden ​====
  
 Dopřejte si něco hezkého. Jste v polovině těhotenství,​ tak to oslavte a udělejte si radost. Potřebujete tip? Co třeba vonné svíčky, novou košili nebo pyžamo či těhotenskou masáž. Na památku si můžete nechat udělat profesionální těhotenské fotky nebo pořídit krásný rámeček na první fotku miminka. (Do porodu tam můžete nechat fotku z ultrazvuku.) Dopřejte si něco hezkého. Jste v polovině těhotenství,​ tak to oslavte a udělejte si radost. Potřebujete tip? Co třeba vonné svíčky, novou košili nebo pyžamo či těhotenskou masáž. Na památku si můžete nechat udělat profesionální těhotenské fotky nebo pořídit krásný rámeček na první fotku miminka. (Do porodu tam můžete nechat fotku z ultrazvuku.)
Řádek 31: Řádek 31:
 Abyste se cítily jako sexy maminky, kupte si oblečení, ve kterém si připadáte pravdu přitažlivé nebo se nechte třeba zadarmo upravit a nalíčit v nákupním centru. Abyste se cítily jako sexy maminky, kupte si oblečení, ve kterém si připadáte pravdu přitažlivé nebo se nechte třeba zadarmo upravit a nalíčit v nákupním centru.
  
-Problémy se spánkem: Křeče v nohou, které vás budí+==== Problémy se spánkem: Křeče v nohou, které vás budí ====
  
-Nikdo neví, proč mají těhotné ženy častěji křeče v nohou. Je možné, že vaše svaly jsou unavené z nošení nabraných těhotenských kil. Nebo tak možná reagují na rostoucí dělohu, která tlačí na cévy, jež odvádí krev k srdci, a na nervy, které nohami procházejí.+Nikdo neví, proč mají **těhotné ženy častěji křeče v nohou**. Je možné, že vaše svaly jsou unavené z nošení nabraných těhotenských kil. Nebo tak možná reagují na rostoucí dělohu, která tlačí na cévy, jež odvádí krev k srdci, a na nervy, které nohami procházejí.
  
 Křeče v nohou vás mohou začít trápit během druhého trimestru a hrozí, že se budou zhoršovat spolu se zvětšujícím se bříškem. Křeče v nohou pravděpodobně zaznamenáte hlavně v noci, i když se mohou objevit i ve dne. Během těhotenství je v noci běžný i syndrom neklidných nohou. Křeče v nohou vás mohou začít trápit během druhého trimestru a hrozí, že se budou zhoršovat spolu se zvětšujícím se bříškem. Křeče v nohou pravděpodobně zaznamenáte hlavně v noci, i když se mohou objevit i ve dne. Během těhotenství je v noci běžný i syndrom neklidných nohou.
  
-Co s tím můžete dělat.+==== Co s tím můžete dělat. ​====
  
 Zkuste tyto tipy: Zkuste tyto tipy:
  
-Vyhněte se dlouhému stání nebo sezení s překříženýma nohama. Pravidelně během dne protahujte lýtkové svaly a proveďte to i několikrát předtím, než si jdete lehnout. +  * Vyhněte se dlouhému stání nebo sezení s překříženýma nohama. Pravidelně během dne protahujte lýtkové svaly a proveďte to i několikrát předtím, než si jdete lehnout. 
-Noste pohodlné boty s dobrou podporou. +  ​* ​Noste pohodlné boty s dobrou podporou. 
-Pokud sedíte, večeříte nebo sledujete televizi, otáčejte nohama v kotnících a kruťte prsty. +  ​* ​Pokud sedíte, večeříte nebo sledujete televizi, otáčejte nohama v kotnících a kruťte prsty. 
-Denně choďte na procházky, pokud vám to lékař nezakázal. +  ​* ​Denně choďte na procházky, pokud vám to lékař nezakázal. 
-Nedějte nic, co by vás příliš unavilo. Lehněte si na levý bok, abyste zlepšily prokrvení nohou. +  ​* ​Nedějte nic, co by vás příliš unavilo. Lehněte si na levý bok, abyste zlepšily prokrvení nohou. 
-Pravidelně pijte vodu, abyste nebyly dehydrované. +  ​* ​Pravidelně pijte vodu, abyste nebyly dehydrované. 
-Předtím, než půjdete spát, vyzkoušejte teplou koupel. To pomůže uvolnit svaly. +  ​* ​Předtím, než půjdete spát, vyzkoušejte teplou koupel. To pomůže uvolnit svaly. 
-Existují důkazy, že křečím v nohou můžete zabránit přijímáním dostatečného množství draslíku a hořčíku, ačkoliv ne všechny studie to potvrzují.+  *  
 +Existují důkazy, že křečím v nohou můžete zabránit ​**přijímáním dostatečného množství draslíku a hořčíku**, ačkoliv ne všechny studie to potvrzují.
  
 Podobně jste mohly slyšet, že když máte křeče v nohou, je to znamení, že potřebujete více vápníku, a že vápníkové doplňky tento problém vyřeší. Ačkoliv je jistě důležité přijímat dostatečné množství vápníku, neexistuje žádný přesvědčivý výzkum, který by dokázal, že přijímání vápníkových doplňků zabrání křečím v nohou. Naopak se v jedné velmi dobré studii ukázalo, že ženy, které užívaly vápníkové doplňky, netrpěly křečemi méně než ženy, kterým bylo podáváno placebo. Podobně jste mohly slyšet, že když máte křeče v nohou, je to znamení, že potřebujete více vápníku, a že vápníkové doplňky tento problém vyřeší. Ačkoliv je jistě důležité přijímat dostatečné množství vápníku, neexistuje žádný přesvědčivý výzkum, který by dokázal, že přijímání vápníkových doplňků zabrání křečím v nohou. Naopak se v jedné velmi dobré studii ukázalo, že ženy, které užívaly vápníkové doplňky, netrpěly křečemi méně než ženy, kterým bylo podáváno placebo.
Řádek 54: Řádek 55:
 Předtím, než začnete užívat jakýkoliv doplněk kromě vitamínů pro těhotné, poraďte se se svým lékařem. Předtím, než začnete užívat jakýkoliv doplněk kromě vitamínů pro těhotné, poraďte se se svým lékařem.
  
-Pokud máte křeče, okamžitě natáhněte lýtkové svaly: protáhněte nohu, nejprve patu, potom jemně ohněte prsty směrem k bércům. Zpočátku to může bolet, ale zmírníte tím křeč a bolest postupně odezní.+**Pokud máte křeče, okamžitě natáhněte lýtkové svaly**: protáhněte nohu, nejprve patu, potom jemně ohněte prsty směrem k bércům. Zpočátku to může bolet, ale zmírníte tím křeč a bolest postupně odezní.
  
 Také můžete zkusit uvolnit křeč masáží nohy nebo přiložením lahve s teplou vodou. Vstát z postele a několik minut chodit také pomůže. Také můžete zkusit uvolnit křeč masáží nohy nebo přiložením lahve s teplou vodou. Vstát z postele a několik minut chodit také pomůže.
  
 Pokud je bolest stálá a není to jen občasná křeč, pokud vám noha natéká nebo vás bolí, zavolejte svému lékaři. Může jít o příznak krevní sraženiny, což vyžaduje okamžitou lékařskou pomoc. Krevní sraženiny se vyskytují vzácně, ale během těhotenství je riziko vyšší. Pokud je bolest stálá a není to jen občasná křeč, pokud vám noha natéká nebo vás bolí, zavolejte svému lékaři. Může jít o příznak krevní sraženiny, což vyžaduje okamžitou lékařskou pomoc. Krevní sraženiny se vyskytují vzácně, ale během těhotenství je riziko vyšší.